Test és lélek

Életmód javaslatok – hogyan kezdjük?

Az egészséges életmód segít teljes életet élni a betegség mellett, csökkenti a kezelések mellékhatásait, elősegíti a gyógyulást. Ebben a részben néhány tanácsot adunk arra, hogyan kezdjünk el egészségesen élni.

Az egészséges életmód alapvető eleme a napi rendszeres ritmus kialakítása.

A napi ritmust úgy kell kialakítani, hogy abban legyen helye a megfelelő pihenésnek, a gyakori, kis mennyiségű étkezésnek, az elegendő mozgásnak – ugyanakkor a legaktívabb időszakok maradjanak szabadon a munka, a hobbi és a társas kapcsolatok számára.

A megfelelő ritmus kialakítása azt is elősegíti, hogy az egészséges életmód egyetlen eleme se maradjon el.

Kezdjük a legkényelmesebb résszel, a pihenéssel! A fáradékonyság a betegség és a kezelések következtében egyaránt jelentkezik. Fontos, hogy elegendő ideig aludjon, vagy – ha igényli – napközben is legyen lehetősége a pihenésre. A feszültség, a betegség miatti aggodalom és a stressz miatt nehezebb a pihenés, ilyenkor érdemes feszültséget oldó gyakorlatokat végezni.

A pihenés nagyon fontos, ugyanakkor nem szabad az egész napot ágyban tölteni! Még abban az esetben is, ha a fájdalmak és a fáradtság miatt nehéz felkelni, jobb legalább egy kis időt sétával vagy legalább üldögéléssel tölteni. Az étkezések sem az ágyban, hanem mindig az asztalnál történjenek!

Az étkezéseknél is a kiegyensúlyozott táplálkozásra kell törekedni. A daganatos betegség és a kezelések is sok energiát követelnek, ezért ilyenkor az erőteljes, hirtelen diéták nem megfelelőek.

A túlsúly viszont nehézzé teszi a mozgást, emeli a szövődmények arányát, rontja a kezelés eredményeit. Nagyon fontos a megfelelő testsúly fenntartására törekedni!

Gyakran, de kevés ételt fogyasszon! Zöldség és gyümölcsfélék mellett tejtermékek, megfelelő mennyiségben hús vagy hal fogyasztása is előnyös. Kerülje viszont a nagyon fűszeres ízeket, és a forró ételeket. A súlycsökkenést fokozatosan, de folyamatosan érje el. A megfelelő étkezés mellett bőséges folyadékbevitelre is szükség van. Az alkohol fogyasztását érdemes mellőzni vagy kis mennyiségre mérsékelni. Igyekezzen hosszú távon követhető diétát beállítani! A diéta beállításában érdemes szakember segítségét kérni.

Az alkoholfogyasztás mérséklése mellett a dohányzás teljes elhagyása javasolt.

A rendszeres testmozgás segít megelőzni a szövődményeket, fenntartja a jó közérzetet, elősegíti a gyógyulást. Maga a betegség, de a kezelések is csökkentik az egészséges csontok mennyiségét. A megfelelő kalcium és D-vitamin bevitel szükséges, de nem elegendő. Az aktív testmozgás viszont hatékonyan ellensúlyozza a csontvesztést! Talán meglepőnek tűnik, de a fáradtságérzés legjobb ellenszere is a fizikai aktivitás fenntartása. Az izomerő növelése másrészt csökkenti az elesések, és ezzel a csonttörések kockázatát.

Az izomerő rezisztenciaedzéssel növelhető. Ez olyan gyakorlatok összességét jelenti, melyek során az izmok összehúzódását külső ellenállással fokozzuk, mint a súly vagy a rugalmas szalag. Fontos, hogy az edzés rendszeres legyen, de mértékletesen vezessük be. Az edzésterv felállításában gyógytornász segíthet.

Természetesen a rendszeres mozgással nem az élsportolókat szeretnénk utolérni. Találja meg azt a sportot, melyet szívesen végez! Fontosabb a rendszeres mozgás, mint a kimerítő edzés. Az úszás, mivel a vízben a test súlya „csökken”, különösen jó hatású. Érdemes kerékpározni, vagy naponta legalább sétálni.

Ne feledkezzen meg a rendszeres testmozgásról, sétáljon vagy ússzon rendszeresen!

A végére maradt a legfontosabb: nem csak a testet, hanem a szellemet is gondozni kell! A betegség és némelyik kezelés rontja a gondolkozást, a memóriát és a koncentrációs képességet. Tartsa a gondolkozását aktívan! Olvasson sokat, oldjon meg rejtvényeket! Sok társasjáték is segíti a gondokodás tisztántartását. Beszélgessen sokat családtagjaival, barátaival, szervezzenek közös programokat!

Ha lehetősége van, dolgozzon vagy keressen érdeklődésének megfelelő hobbit! Egy hosszan tartó betegségnél a legfontosabb: leküzdeni a kísértést, hogy az egész élet a betegséggel való harcban teljen. Ehelyett gondoljon úgy az életére, mint amit ajándékba kapott. Éljen teljes életet, tegye meg mindazt, ami eddig elmaradt! 

Kedves betegünk! Reméljük, hogy segítettünk ötleteket adni ahhoz, hogyan éljen teljes életet a betegség mellett. Ne feledje! Kezelőorvosa ezekben a kérdésekben is rendelkezésére áll, és a gyógytornász, a dietetikus szakember is segít Önnek!

Kedves családtagok, barátok! Az egészséges életmód nem csak a betegeknek szól! Az egészséges életmód igazoltan növeli a betegek túlélését, és igazoltan csökkenti a betegségek, még a daganatok kockázatát is. Sokkal könnyebb az életmódváltás, ha együtt teszik meg. Ráadásul az egészséges életmód nem csak egy beteg embernek segít, hanem az egész család életminőségét együtt javítja!

Test és lélek